Réžia: Charlotte Wells Scenár: Charlotte Wells Kamera: Gregory Oke Hudba: Oliver Coates
Hrajú:
Paul Mescal, Celia Rowlson-Hall, Frankie
Corio, Sally Messham a ďalší.
Na rozhýbanom a nezaostrenom zábere vidíme mladého muža. Po chvíli
zisťujeme, že svojho otca natáča jedenásťročná Sophie. Motív a práca
s videokamerou sa už od prvých minút filmovej novinky Aftersun stáva
dôležitou súčasťou rozprávania. Ide o spomínanie na otca, ktorý zoberie
svoju dcéru na pár dní k moru do Turecka, aby spoločne oslávili jeho
tridsiate prvé narodeniny. Príbeh je rámcovaný z perspektívy Sophie,
pre ktorú sú to bolestivé a často zahmlené spomienky na dovolenkovú,
zdanlivo uvoľnenú atmosféru. Týmto minimalistickým a mimoriadne dojemným
filmom debutuje mladá tridsaťšesťročná škótska režisérka Charlotte
Wells, ktorá film predstavila a okamžite zaujala na minuloročnom festivale
v Cannes.
Úspech snímky stojí na pevnom režijnom vedení, výbornej kamere, kvalitnom
strihu a v neposlednom rade ústrednej dvojici hlavných hrdinov. Pre
Francescu Corio, ktorá si strihla jedenásťročnú Sophie, ide rovnako
- ako pri režisérke - o neobyčajne vydarený debut. Francesce sekunduje
Paul Mescal (Sophiin otec Calum), ktorý zahviezdil v seriálovej adaptácii
knihy Normálni ľudia (2020) a v roku 2021 na Netflixe v psychologickej
dráme Lost Daughter. Za svoj výkon v úlohe rozvedeného a depresívneho
otca si zaslúžene vybojoval nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší
herec v hlavnej úlohe.
Britsko-americký film Aftersun sa na Slovensku prvýkrát objavil na
Cinematiku v Piešťanoch na jeseň v roku 2022. V týchto dňoch je uvádzaný
na košickom Art Film Feste a začiatkom júla ho čaká distribučná premiéra.
Snímka sa stretáva s mimoriadne pozitívnou odozvou od kritikov. Oceňovaná
je najmä réžia a scenár, ktorý autorsky taktiež zastrešila Charlotte
Wells. Kamera často sníma dlhé a statické zábery. Prostredníctvom
detailov na tváre protagonistov poskytuje režisérka divákovi čas,
aby sa vcítil do deja, spomienok, radostí ale aj bolestí.
Vo filme je dôležitá prítomnosť ticha. Calum v jednej zo scén stojí
na balkóne a fajčí. Sophie leží vo vedľajšej izbe a diváci počúvajú,
ako zhlboka dýcha. Calum prechádza niečím, pred čím sa snaží svoju
dcéru chrániť. Utápa sa v smútku. Vždy ostáva akoby mimo dosah svojej
dcéry - v súčasnosti aj v minulosti. Pre Sophie je otec neúplnou spomienkou.
Čaro filmu Aftersun spočíva v tom, že "to" nie je povedané,
ale len pozorované, nahrané alebo zapamätané. Režisérka vytvorila
inzenzívnu filmovú lahôdku, v ktorej sa diváci dokážu naladiť a vcítiť
do filmových postáv, ich príbehov či prostredia.
Aftersun je filmom melancholickým, horko-sladkým až malátnym. Hoci
sa toho veľa neudeje, všetko čo sa prihodí, je pod povrchom. Dôležité
veci sa skrývajú v kradmých pohľadoch, v letmých žmurknutiach alebo
v rozmazanom obrázku. Snímka dojíma divákov po celom svete a postupne
zbiera desiatky pozitívnych recenzií. Britský Guardian o diele píše
ako o "štylisticky odvážnom, emocionálne prenikavom a nanajvýš
dojemnom pribehu lásky a straty". The Empire považuje snímku
za "úplný zázrak a závan sviežeho vánku v súčasnej britskej kinematografii".
Snímka nesie v sebe viaceré autobiografické črty. Je to režisérkin
hlboko osobný projekt, plný ťaživých spomienok. Spaľujúci portrét
vzťahu rodiča a dieťaťa, kde sa jednotlivé roly prelínajú. Otec opúšťa
Sophie v čase, keď ho Sophie potrebuje. Panuje medzi nimi obrovská
láska a náklonnosť, ale zároveň aj vzdialenosť. Úplne jednoduchá otázka:
"Keď si mal 11 rokov, čo si si myslel, že budeš teraz robiť?"
spojí minulosť a budúcnosť v prítomnosti. Sophie vtedy ešte nechápe,
akú náročnú a životnú otázku práve položila.
Novinku v našich kinách odporúčam vidieť a nechať sa ňou jednoducho
uniesť. Posledná scéna je mimoriadne dojímavá a dokresľuje stretnutie
otca a dcéry, do ktorého otec vložil všetko. Sophie ostávajú spomienky
a videozáznam, ktorý ukrýva kus šťastia a ku ktorému sa bude vracať.
Pretože láska lieči, pretože je magická. Nebojte sa. Tento film vôbec
nie je sentimentálny. K pochopeniu a katarzii pomáha autentické herectvo
v kombinácii s podmanivým vizuálom.